Kost - 5 mdr.

2. marts 2008

Alder:
5 mdr.

Kost - 5 mdr.

Kære Helen

Vi har en datter på 5 mdr., som er en glad livlig pige, vores problem er, at vi synes hun drikker for meget mælk efter sengetid.

Hun står op ved 6 tiden, hvor hun bliver skiftet og bliver tilbudt mælk (grøn allomin)
Ved 8-8.30 tiden, får hun ca. 1-1½ dl. risgrød m. pære, + vand af kop.
Ved 9.30 tiden får hun tilbudt mælk, drikker ofte kun omkring 50 ml., bliver puttet.
Ved 12-tiden tilydes hun mælk, drikker ca. 120 ml.
Ved 13.30 tiden får hun risgrød m. pære + vand af kop. bliver puttet, sover kun ca. ½ time.
ved 16 tiden får hun tilbudt mælk, drikker ca. 100 ml., sover omkring ½ time
Tilbydes mælk ved 18-18.30 tiden, og puttes.
Ofte vågner hun ...

Annonce

... mellem 21 og 22, og drikker 200 ml. mælk.
Vågner igen ved 2 tiden og drikker 150 ml. mælk.

Hvornår skal jeg tilbyde mælk, i forhold til grød ?
Er der forskel på allomin 1 og allomin 2? Mætter allomin 2 mere ?

Når vi putter hende, lægger vi hende i vuggen, og siger godnat, og går, så hun ikke kan se os, og det lykkes rimelig godt. Hun skal måske have sutten 10 gange, men skriger ikke, og falder til sidst i søvn.

På lørdag skal hun så passes af farmor og farfar, da vi er inviteret ud, og jeg glæder mig rigtig meget, men har alligevel dårlig samvittighed. Mener du at farmor skal lægge hende, ligesom os? eller hvad tror du er det bedste ?

Med venlig hilsen
Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor